Cât de umane mai sunt relațiile inter-umane în sistemul de lucru hibrid?

Dau cu ochii de cărțile din bibliotecă și mă întreb dacă informațiile științifice despre relațiile interpersonale sunt depășite… sau, din contră, este necesar să le recitim cu atenție.

Caracterul direct este important în relațiile interumane, alături de caracterul conștient și de cel psihologic.

Faptul că oamenii nu sunt în același loc (caracterul direct) este într-o anumită măsură suplinit de conectarea audio-video. Aceasta face posibilă comunicarea în toate formele ei: verbal, para-verbal și non-verbal. Spun într-o anumită măsură întrucât comunicarea non-verbală nu este completă. Pe de o parte pentru că rareori oamenii stau cu tot corpul în fața camerei, iar pe de alta pentru că pe ecran percepem mai greu detaliile mimicii și gesticii.

Conform modelului comunicării interpersonale elaborat de Albert Mehrabian, mesajul (comunicarea verbală) este cca 7% din tot ceea ce înseamnă comunicare. Tonalitatea, ritmul vorbirii, volumul, inflexiunile, specificul vocii etc. (comunicarea para-verbala) reprezintă cca 38%. Mimica și gestica (comunicarea non-verbala) 55%. În lipsa conectării video comunicam la 45% din potențial (comunicarea verbală și para-verbala). Lipsesc 55 de procente (comunicarea non-verbala).

Cu ocazia programelor de well-being pe care le-am realizat până în prezent în companii am observat că în unele din acestea oamenii se conectează și video, în altele doar audio. Chiar și când acestea sunt organizate în sistem hibrid, adică la sediul companiei, atât cu oamenii prezenți la birou cât și cu cei care se conectează de acasă în același timp, unii din aceștia preferă să mențină camera închisă sau să o deschidă doar când intervin în conversație.

Munca în sistem hibrid are multiple avantaje atât pentru oameni, cât și pentru organizații, dar și o serie de paradoxuri. În acest context atrag atenția asupra următoarelor aspecte:

  • Distanțarea fizică creează premisele distanțării psihosociale (ochii care nu se văd se uită).
  • Distanțarea psihosocială impactează negativ unele procese din cadrul echipei (comunicarea interpersonală și interacțiunea constructivă, rezolvarea problemelor) și stările emergente (colaborare, coeziune, eficiență colectivă).
  • Relațiile interpersonale se mențin, se dezvoltă și funcționează în dependență de calitatea elementelor acestora: conexiuni, interacțiuni, comunicare și împărtășire psiho-emoțională.
  • Calitatea relațiilor interpersonale influențează starea de bine a oamenilor și capacitatea de rezolvare a problemelor.
  • Caracterul direct (suplinit parțial de conectarea video) și utilizarea tuturor formelor de comunicare influențează pozitiv dinamica relațiilor interumane.
  • Colaborarea în sinergie favorizează creativitatea colectivă, crescând capacitatea de generare a ideilor valoroase.

Pentru menținerea, dezvoltarea și funcționarea relațiilor interpersonale, cât și pentru eficiența în muncă, recomand următoarele:

  • În întâlnirile importante să fie menținută permanent conexiunea video.
  • Să fie încadrate în categoria întâlnirilor importante doar acelea care chiar sunt așa.
  • Importanța și chiar necesitatea acestui mod de lucru pentru menținerea și dezvoltarea relațiilor interpersonale din cadrul companiei și pentru eficienta organizațională să fie discutată cu oamenii.
  • Să fie organizate întâlniri de lucru cu prezență fizică, atât pentru relaționarea în sine, cât și din motive de eficacitate și eficiență.

Obligativitatea conectării video nu este o soluție pentru creșterea calității relațiilor interumane, dar nici comunicarea trunchiată nu este. Însă sunt convins că prin eforturi concertate liderii, echipele, oamenii din fiecare companie pot dezvolta cultura organizațională potrivită caracterizată de sănătate, corectitudine și productivitate.

Dacă îți place articolul sau ți-a fost de folos, dă-l mai departe.

Decizia ta de a colabora se poate concretiza contactându-mă direct începând de acum.